Aktualności
Zapraszamy na werbinarium
- Szczegóły
- Odsłony: 1328
,, NIE TAKI DIABEŁ STRASZNY...", CZYLI JAK WSPIERAĆ DZIECKO PO POWROCIE DO SZKOŁY PO PADEMII – SZKOLENIE DLA RODZICÓW
SZKOLENIE BEZPŁATNE
Data: czwartek 6 maja 2021 roku
Godzina: 18:00
Czas trwania: 1 godz
Zapraszamy na specjalne szkolenie Squli dla rodziców
Długa nieobecność dziecka w szkole jest często wydarzeniem bardzo stresującym – zarówno dla dziecka, jak i dla rodziców. W dobie pandemii wszyscy – rodzice, uczniowie, nauczyciele – byli niejako zmuszeni do odnalezienia się w nowej, bardzo trudnej rzeczywistości. Niedługo nadejdzie czas na powrót do “starej” szkolnej rzeczywistości i funkcjonowania sprzed czasów pandemii. Może z tego wyniknąć zarówno mnóstwo obaw, lęków, zmartwień i trosk, jak i radości.
Korzyści dla uczestników i uczestniczek:
· Dowiesz się, jak wspierać dziecko w sytuacjach zmian.
· Poznasz inspiracje – jak wrócić do rytmu codziennego chodzenia do szkoły.
· Otrzymasz wskazówki, jak zadbać o dobrostan swojego dziecka, jego emocje, motywację i relacje z innymi.
· Poczujesz się zaopiekowany/zaopiekowana, a dzięki temu i Twoje dziecko/dzieci.
„Wiwat maj, trzeci maj, dla Polaków błogi raj!”
- Szczegóły
- Odsłony: 1518
Konstytucja 3 Maja 1791 r. została uchwalona przez Sejm Wielki, zwany również Czteroletnim. Była to najważniejsza reforma tego Sejmu. Autorami konstytucji był król Stanisław August Poniatowski, Ignacy Potocki oraz Hugo Kołłątaj.
A było to tak…
W 1772 roku nastąpił I rozbiór Polski, którego dokonały Rosja, Prusy i Austria na podstawie podpisanego 5 sierpnia 1772 roku traktatu, w którym powoływano się na rzekomy rozkład Polski oraz historyczne podstawy prawne do zajmowanych terenów. Pierwszy rozbiór był aktem gwałtu i przemocy na słabym, niezdolnym do reform kraju. Jednak pod koniec lat 80‑ych król Stanisław August Poniatowski oraz obóz patriotyczny po raz kolejny podjęli próbę przeprowadzenia koniecznych reform. Na skutek trudnej sytuacji politycznej caryca Rosji Katarzyna II zgodziła się na zwołanie sejmu zawiązanego pod laską konfederacji – decyzje zapadały większością głosów, a jego marszałkiem został Stanisław Małachowski. Sejm ten do historii przeszedł jako Wielki.
Źródło1. Kazimierz Wojniakowski. Uchwalenie Konstytucji 3 maja (obraz z 1806 r.)
Podczas sejmu ścierały się między sobą trzy obozy polityczne:
- obóz hetmański – na czele którego stali magnaci: Franciszek Ksawery Branicki, Szczęsny Potocki i Seweryn Rzewuski chcący utrzymania dotychczasowego porządku i będący przeciwnikami jakimkolwiek reformom – to oni mieli poparcie ambasadora Rosji.
- obóz dworski – skupiony wokół króla z prymasem Michałem Poniatowskim na czele oraz kanclerzem Jackiem Małachowskim, którzy dążyli do przeprowadzenia reform w oparciu o Rosję, a także pragnęli umocnienia władzy wykonawczej królewskiej.
- obóz patriotyczny – na czele którego stanęli Stanisław Małachowski, Stanisław i Ignacy Potoccy, Adam Czartoryski i Hugo Kołłątaj opowiadający się za reformami, unowocześnieniem państwa, uniezależnieniem od Rosji.
Konstytucja tak naprawdę była Ustawą Rządową– regulowała prawa i obowiązki ogółu mieszkańców oraz zasady organizacji władzy państwowej. W tym rozumieniu tego słowa był pierwsza ustawą rządową w Europie, drugą na świecie (po amerykańskiej).
Źródło 2. Ilustracja. Strona tytułowa pierwszego wydania Konstytucji 3 maja.
Wśród innych postanowień warto wymienić to, iż za religię panującą w Rzeczypospolitej przy jednoczesnym zachowaniu tolerancji religijnej i wolności wyznania została uznana religia katolicka. Wprowadzono także po raz pierwszy pojęcie narodu – obywatele mieli być obrońcami swobód narodowych i praw.
Źródło 3. Jan Matejko. Konstytucja 3 maja (obraz z 1891 r.).
Źródło1. Kazimierz Wojniakowski. Uchwalenie Konstytucji 3 maja (obraz z 1806 r.)
Źródło 2. Ilustracja. Strona tytułowa pierwszego wydania Konstytucji 3 maja.
Źródło 3. Jan Matejko. Konstytucja 3 maja (obraz z 1891 r.).
Dzień Zdrowia w edukacji wczesnoszkolnej
- Szczegóły
- Odsłony: 1389
W kwietniu obchodziliśmy Dzień Zdrowia, który został ustanowiony przez Światową Organizację Zdrowia. Jest to doskonała okazja, aby przypomnieć sobie jakie znaczenie dla naszego organizmu ma zdrowe odżywianie się i przybliżyć prozdrowotne zachowania. Z tej okazji uczniowie edukacji wczesnoszkolnej wykonali „Zdrowe Kanapki”. Każdy mógł wykonać kanapki według własnego pomysłu. Kanapki przygotowane przez naszych uczniów, zamieniły się w wesołe postacie, bajkowe zwierzątka, które zachęcały do tego, by je zjeść. Odbyły się również pogadanki na temat sensu zdrowego odżywiania oraz wartości zdrowia.
Konkurs plastyczny KRUS
- Szczegóły
- Odsłony: 1492
Uczniowie edukacji wczesnoszkolnej wzięli udział w ogólnopolskim konkursie prewencyjnym dedykowanym dzieciom uczęszczającym do szkół z terenów wiejskich. Organizatorem konkursu jest Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, a jego celem - promowanie prawidłowych nawyków i zachowań związanych z przebywaniem, zabawą i pracą w gospodarstwie rolnym.
Tegoroczna edycja Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego dla Dzieci przebiegała pod hasłem „Bezpiecznie na wsi mamy - od 30 lat z KRUS wypadkom zapobiegamy”. Patronat Honorowy nad konkursem sprawuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Zadanie konkursowe polegało na wykonaniu pracy plastycznej, w dowolnej technice, obrazującej sposoby zapobiegania wypadkom przy pracy w gospodarstwie rolnym oraz rolniczym chorobom zawodowym. Oto prace naszych uczniów:
KONKURSY JĘZYKOWE W NASZEJ SZKOLE
- Szczegóły
- Odsłony: 1509
20 kwietnie br. uczniowie naszej szkoły wzięli udział w kolejnej edycji Ogólnopolskiego Konkursu Języka Angielskiego FOX pod patronatem naukowym Instytutu Filologii Angielskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Z powodu ograniczeń pandemicznych tegoroczny konkurs odbył się w formie zdalnej. Uczniowie startowali w trzech grupach wiekowych:
- Kittens (dla klas III – IV),
- Bunnies (dla klas V-VI)
- Ducks (VII – VIII).
W kategorii Kittens naszą szkołę reprezentowali: Michał Królik (kl. IVa) oraz Krystian Ochnik (kl. IVb). W kategorii Bunnies naszą szkołę reprezentowali: Julia Abramczyk, Alicja Maciejewska oraz Mateusz Walaszek z klasy VI. W kategorii Ducks – Ilaria Ziarek i Adam Królik z klasy VIIa.
Każda kategoria wiekowa to inne wymagania i inna lektura. W tym roku obowiązujące lektury to m. in.: „Sleeping Beauty”, „Ali Baba” oraz „Mysterious Island”. Każda grupa miała również przygotować się do tzw. „Trzech pytań gratis”, które w tym roku obejmowały wiedzę z zakresu poznawanych w szkole podstawowej czasów teraźniejszych i przeszłych. Na wyniki należy poczekać do 2 miesięcy.
Pod koniec marca obył się również Szkolny Konkurs Wiedzy z Języka Angielskiego i Języka Niemieckiego. W kategorii klas IV – VI uczniowie rozwiązywali test on-line z zakresu leksyki, gramatyki, komunikacji oraz znajomości kultury krajów anglojęzycznych. Dodatkowo pojawiło się kilka pytań z zakresu znajomości kultury krajów niemieckojęzycznych. Wyniki konkursu przedstawiają się następująco:
- I miejsce – Mateusz Walaszek, klasa VI
- II miejsce – Alicja Maciejewska , klasa VI
- III miejsce – Krystian Ochnik z klasy IVb oraz Michał Królik z klasy IVa
W kategorii klas VII – VIII uczniowie rozwiązywali dwa testy on-line z j. angielskiego i j. niemieckiego z zakresu leksyki, gramatyki, komunikacji oraz znajomości kultury krajów anglojęzycznych i niemieckojęzycznych. Wyniki konkursu przedstawiają się następująco:
- I miejsce – Jakub Walaszek, klasa VIII
- II miejsce – Robert Dzido, klasa VII b
- III miejsce – Julia Szumlewicz, klasa VIII
Wszystkim uczestnikom gratulujemy i zachęcamy do udziału w kolejnych konkursach.
POWITANIE WIOSNY W BLOKU EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
- Szczegóły
- Odsłony: 1561
Nadejście wiosny wywołuje u dzieci dużo radości i niecierpliwego oczekiwania na pierwsze ciepłe promyki słońca. Ogromne emocje wśród naszych uczniów wzbudziły już same przygotowania do nadejścia tej pięknej pory roku. Tegoroczne obchody Dnia Wiosny rozpoczęły się w edukacji wczesnoszkolnej wcześnie. Zanim w kalendarzu pojawiła się data 21 marca, dzieci założyły w klasach lekcyjnych zielone ogródki. Codziennie obserwowały wzrost i rozwój roślinek. Śpiewaliśmy piosenki, czytaliśmy wiersze i opowiadania o tematyce wiosennej. Odbyły się spacery w poszukiwaniu zwiastunów wiosny w przyrodzie, które zainspirowały dzieci do wykonania prac plastycznych. Uczniowie umówionego dnia przyszli ubrani na zielono, przebrali się za bociany i żabki. Niestety, przejście do nauki w systemie zdalnym, zmusiło nas do zmiany planów. We własnych domach dzieci wykonały różnymi technikami portrety Pani Wiosny, tropiły jej nadejście w przydomowych ogródkach, na polach, łąkach. Witaliśmy wiosnę z nadzieją, że pozostanie z nami i zazieleni łąki, drzewa, trawy.